dak tank

 Railsysteem met uitgraafbalk op het dak van de MKIV tank


Wanneer zo'n 30 tonner vastzat in een bommenkrater van blauwe klei/ modder dan was de tank de vogel voor de kat! Ze hadden verschillende manieren uitgezocht waarvan de balk toch het meest effectieve systeem was. Bovenaan de tank was er een mangat waardoor een soldaat door kon kruipen zodat hij de balk kon vastbinden aan de rupsplaten. Van zodra de tank reedt, werd de bak over de rails gesleept, viel hij naar onderen waardoor de tank over de balk reedt en loskwam. De balk kwam achteraan weer naar boven op het dak terecht zodat hij terug kon worden losgekoppeld. Een zeer effectief systeem dus, wat wij in de toekomst hopen te kunnen demonstreren met een Replica Balk!

 

unditching beam
Afbeelding IWM, Craig Moore

Naast het unditching beam konden er torpedo's, spuds of houten blokken worden gemonteerd op de rupsplaten om extra grip te voorzien maar vaak hadden ze toen het probleem de prikkeldraad er ingehaakt was. In cambrai hadden ze 'fascines' dit waren grote bundels takken die opgerold werden en dat vanboven op het dak lag. Ze rolden dit van het dak af in de loopgraven zodat de tanks eroverheen konden rijden. Veel systemen maar toch waren ze niet goed genoeg om hier in vlaanderen een succes te zijn.

fascines
Afbeelding IWM, Craig Moore

In 2018 ontdekte Stijn Butaye op de Pondfarm 2 originele uitgraafbalken die op hun boerderij beiden werden gebruikt door de vorige eigenaar als hoekpaal op hun land. Door het tankproject werd de speciale trapezium vorm herkend en werden de balken snel opgegraven en geconserveerd bij de Pondfarm collectie.

beam1

beam 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Met de hulp van Rowlie Moores uit Engeland konden we deze houten balk namaken! De kettingen komen uit Southampton vanuit een scheepswerf, de balk komt uit een 300jaar oude schuur uit Salsbury (ca. 1720). Kijk hier voor meer foto's.

beam1Beam2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

beam1

beam 2