JCB

 

Onze motor werd gesponserd door JCB UK en geleverd op 30juli 2014 in Poelkapelle. Het heeft ons een paar jaar tijd en geduld gekost om deze motor te kunnen voorzien van Radiator, luchtfilter, sturing, enzov. en dit met de hulp van  DAF TH Trucks & Brinkmann & Niemeijer.  Deze krachtige diesel motor heeft 221pk, is zeer milieuvriendelijk en in combinatie met de Hydropompen is onze replica tank rijvaardig! Met dank aan Lode Vanbelleghem, Chris Ward, Gareth Davies, Daf Trucks Ieper, Brinkmann & Niemeijer.

 

JCB Dieselmax 672-motor:

 

  • State-of-the-art motorbesturingssysteem voor optimale prestaties en brandstofefficiėntie onder alle bedrijfsomstandigheden. Brandstofverbruik zo laag als 189 g / kWh.jcb
  • Gebruikt het nieuwste generatie EcoMAX lean burn verbrandingssysteem voor hoge ef ciëntie en lagere emissies.
  • Zwaar gietijzeren cilinderblok, bodemplaat, cilinderkop en gesmede krukas voor een hoge sterkte en een lange levensduur.
  • Robuuste gegoten aluminium oliepanoptie speciaal ontwikkeld voor zware toepassingen.
  • Heavy-duty ventilatoraandrijving waardoor de afmetingen van de ventilator kunnen worden vergroot.
  • Koelsysteemontwerp voor efficiëntere radiatorverpakking
  • JCB Dieselmax 672 is uitgerust met een multi-tankstation met hoge capaciteit, speciaal ontworpen voor betrouwbare werking in gebieden waar de brandstofkwaliteit niet kan worden gegarandeerd. Dit bestaat uit waterafscheiding en een uniek 4-traps filtersysteem dat water behandelt in brandstof en grote deeltjes en de capaciteit voor het lter-leven vergroot.
  • Geen EGR of nabehandeling vereist om prestaties en emissies te bereiken, wat een hogere tolerantie voor hoge temperaturen oplevert zwavelbrandstoffen.
  • Gebaseerd op Dieselmax 4.8L-architectuur, Basisontwerpbetrouwbaarheid bewezen in gebruik over de hele wereld.
  • Hoog koppel bij lage snelheid geeft stroom waar u het het meest nodig hebt!
  • 6 Cilinder Diesel
  • Koppel 1000Nm
  • Verbruik 7,2l/per 100km voor vrachtwagens
  • Toerental 2000 rpm
  • Vermogen 165kw, 221 Pk
  • Euro 5

 

Danfoss Sauer 90R130 HydroPompen:

De motor is gekoppeld met 2 pompen van Danfoss Sauer (130cc) en dit gesponsored door Hydrauvision en geinstalleerd door Vervaeke-Boury in Sint-Juliaan. Er is één pomp voor links en één voor rechts die elk gekoppeld zijn aan een rijmotor achteraan de tank. Waardoor als de motor draait de pompen oliedruk opbouwen en we de rijmotoren kunnen bedienen via een afstandsbediening. De hoge en lage drukken worden gecontroleerd in de cabine door 4 manometers.

pompen
Damon 2 hydraulisch aangedreven:

6 Cilinder Diesel

Koppel 1000Nm

Verbruik 7,2l/per 100km

Toerental 2000 rpm

Vermogen 165kw, 221 Pk

Euro 5

 

tankinterieur origineel
Originele Daimler-Foster motor, mechanische aandrijving:

6-cylinder, 16 liter benzine

Motor 105pk 1,000 rpm

Primaire transmissie: 2x vooruit, 1x secundair achteruit

Capaciteit benzine tank: 70liter

Bereik:56 km, Maximum snelheid:6.4 km/h

 

De Oude Gardner motor:

 

gardnergardner

Onze oude en zeer betrouwbare 6 cilinder Gardner motor had een vermogen van 107pk, krachtig geluid, precies zoals de Daimler Benz motoren van toen! Maar de motor was helaas niet sterk genoeg. Later kwamen er bijkomende problemen aan de pompen waardoor we genoodzaakt waren een nieuw systeem te gaan zoeken.

 

Met dank aan Vandaele-Machinery die ons hiermee heeft geholpen om als eerste opzet de tank te doen rijden met onderdelen van een oude jcb kraan in Engeland.

kraan

 

 
 
Het vervuilende aspect van de oude motor kunt u zien op het onderstaand filmpje.

 

Snelste traktor ter wereld:

Hetzelfde type motor werd in 2019 gebruikt in de snelste traktor ter wereld & werd bestuurd door Guy Martin, de traktor was even in Belgie datzelfde jaar, in het Landbouw Salon van Brussel te bezichtigen. Guy Martin heeft ook voor een tv Programma een vrouwelijk mkiv replica tank gebouwd, voor meer info klik hier.

jcb